🇬🇧 🇷🇸  
Повратак исходишту
Косово и Метохија
 
Награде и ауторство:

 

  1. „Бронзани опанак“ 2010. године у Ваљеву
  2. Најбоља реконструкција ношње, Ваљево, 2010. године
  3. Прво место на смотри „Јасеничко прело“, Смедеревска Паланка, 2011. године
  4. Најбољи аранжман, „Јасеначко прело“, Смедеревска Паланка, 2011. године
  5. Прво место, Фестивал на Ртњу, 2011. Године

 

Кореографија: Ђорђе Лакушић

Сарадници: Милован Зарковић, Јанко Радосављевић и Вуко Лакушић

Музички  аранжман: Зоран Бахуцки

Припрема за музички аранжман: Дражен Јевтић

Костим:  Душица Радосављевић

 
Пећ кореографија

 

O кореографији – Песме и игре из Пећи

 

Песма и игра овог краја не доноси ништа специфично метохијско у поређењу са осталим крајевима. У Пећи се укршта призренско, косовско и црногорско народно предање, а у последње време и србијанско.

 

Специфичност која карактерише  Пећку област је појава  мешовитог  кола у којем нема одвајања жена и мушкараца, јер Пећанци нису били подложни турском утицају и нису одвајали жене од мушкараца. Једини изузетак су одрасле девојке које се од четрнаесте године нису смеле хватати у мешовито коло, све до удаје. У замену за то, девојке у Пећи су имале свој дан за игру, треће суботе ускршњег поста, када су се код Пећке патријаршије окупљале девојке из читавог краја, свечано обучене, и након причешћа у Патријаршији играле.

 

Карактеристика самог  играња  у Пећкој  области  је већа  слобода  покрета,  весели дух који је чак одликовао  и женско играње. Пећанке су у ору смеле и живо да играју и да скачу, и да подвикују. Тај весели, неусиљени  живот и заједничкa  игра момака и девојака, створили  су љубазни, непосредни  и предусретљиви тип пећке жене, што се огледа у општем мишљењу да се „Призренке држе гордо, Пећанке су веселе приступачице“ – како су говорили  некада. Ове особине  се осликавају у начину играња  – док Призренке  у игру уносе одмерено  господско држање  и однеговано осећање мере, Пећанке игром изражавају жив темперамент  и отворену непосредност.

 

Старији становници Пећи су играли Пећко лесното, лако коло, најраспрострањенији тип јужносрбијанске игре која се пре другог светског рата играла у целој Србији као Краљево оро. У Пећи овај тип кола жене играју уз песме Посејо дедо ситан босиљак, Играло коло на ливади, Ај, што ми се бунар вода мути. Последња од ове три песме се пева и у Косовској области, али се уз њу не игра.

 

Играње без музичке пратње, такозвано немо, се јавља у Пећи. Његова особеност је да дуго траје и да се темпо знатно убрза. За разлику од других крајева Јужне Србије у Пећи се игра без призренских двоструких корака  унапред, лазарпољског  меког наглашавања  при игрању, или импровизованих ситних корака које Приштевци уносе у овај тип игре.

 

У Пећи се игра и калачојна или калађојна (Kalacojna ala turca), али без ножева. Порекло ове  игре  је турско, на  шта указује њен  назив,  тип, као  и музички  елементи, мелодијски  и инструментални. Ова игра је једна од ретких која се изводи без певања,  већ само уз музику. Калачојну обично прате зурле и тапани. Поред ових инструмената, у Пећкој музици су у употреби и тарамбука и грната.

 

Посебан тип песама, које се могу сврстати у групу обредних песама, су Свадбарске песме које прате све свадбене  обичаје. Као и све обредне  песме, и свадбене  песме из Пећи су скоро једнообразне, тако да се врло често може наћи више песама које се разликују само према тексту, везаном за конкретан чин у свадбеној церемонији. Све песме за игру у Метохијској области имају еротички  карактер  – текстови садрже љубавне  мотиве  и приказују различите  мушко-женске односе.

 

У пећким песмама за игру преовладава осмерац, мешовито осмерац и шестерац, десете- рац,  мешовито  десетерац,  једанаестерац и дванаестерац. Мелодије  за  игру имају једнолик, архаичан карактер. Оне су малог обима и по боји сличне међу собом, са мањим варирањима.

 

Музика Пећке области је била под утицајима других крајева и култура, које је објединила у специфичну целину, тако да је управо начин на који су утицаји примани и избор  елемената који су усвојени показатељ аутентичности Пећке игре и музике, која на најбољи начин показује природу  и начин живота Пећког живља. Оваква музика и игра може послужити као пример слоге и толеранције  које су некада владале између различитих националности. Сплет игара и песама различитог карактера и порекла пружа живу слику људи различитих националности које су музика и игра зближиле, укључиле у заједничко коло и избрисале  националне  и друштвене разлике. Музика мири, игра уједињује, то нам наша прошлост показује и позива нас да се вратимо својим коренима.